Breda02.jpg

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met de maandelijkse nieuwsbrief
Gebruiksvoorwaarden

Inhoud winkelwagen

Winkelwagen is leeg.

Recensie cd Koraalbewerkingen, Kampen - Amersfoort - Hasselt

Hendrik Koffeman schreef een recensie over de nieuwe cd Minne Veldman, Koraalbewerkingen, Kampen - Amersfoort - Hasselt

Hoog tijd was het om een CD op te nemen met de prachtige koraalbewerkingen van Minne die we bij zijn concerten regelmatig mogen beluisteren. Aangevuld met enkele ‘geleende’ bewerkingen van collega’s. En niet te vergeten gespeeld op 3 fantastische orgels met elk hun eigen bekoringen! Graag schrijf ik hiervan een recensie, al moet de lezer wel weten dat ik een gewone liefhebber van orgelmuziek ben, graag concerten beluister, maar geen professor ben op het gebied van details betreffende orgeltechnisch of muziektechnisch gebied. Dus als de opmerking de plank totaal misslaat: excuus hiervoor!

De eerste 3 op de CD vanuit Kampen op de geweldige Hinsz! De bewerking van Rutger van Mazijk zet Minne op een beheerste maar ook juichende toon neer. Mooie overgangen ook in registratie, al is het begin wat aarzelend en meen ik ook wat onzekere aanslagen te vernemen. Desalniettemin een mooie vertolking van Psalm 100.

Van juichen naar een mooie variatie over een voor mij onbekend lied. En ja, in Kampen kun je natuurlijk wel variëren. Minne weet ons te verrassen met een paar geweldige registraties. Vooral de tweede variatie wordt gespeeld in een prachtige registratie. Na 1 minuut en ik geloof 40 seconden verstoort een vervelend geluid het mooie stuk, jammer dat dit niet verwijderd kon worden. Ik hou er wel van om het orgel te horen ‘werken’, maar dit is volgens mij echt in de kerk. Gaandeweg begint de registrant aardig te zweten, want Minne schakelt snel door. Hij zet een mooie en zeker variërende variatie neer van dit lied.

Het laatste nummer uit Kampen is de schitterende bewerking van Feike Asma. Zelf heb ik helaas Asma nooit live horen spelen, maar als je opnames ziet en luistert van deze befaamde organist moet je zeggen dat deze opname wel een hele zuivere Asma-opname is. Prachtige bewerking, die je graag 3 keer achter elkaar luistert. Gespeeld met alle facetten van het Hinsz orgel, zet Minne hier een goede vertolking van de Psalm neer. Vooral de overgang naar de finale is natuurlijk genieten op z’n best! Je hebt de neiging om zingend mee te juichen.

Van Kampen naar het midden van het land, wel even omschakelen hoor! Maar ook dit is weer een orgel waar Minne zeker mee uit de voeten kan. We krijgen eerst een variatiereeks voorgeschoteld die naar mijn mening wat strak gespeeld wordt. Zit wel een mooie en technisch vaardige variatie in, maar kan mij niet bijzonder bekoren! Als halverwege de tremulant erbij komt klinkt het wat liefelijker wat meer recht geeft aan de tekst van de Psalm. Zeker is wel de technische precisie waar de variaties in worden gespeeld!

In het Trio en Koraal laat Minne ons verschillende registraties uit Amersfoort beluisteren, waarbij ik toch moet concluderen dat ook dit orgel er mag zijn, en dit zeker niet onder doet voor de andere twee op deze CD. Zelf heb ik nog niet live van dit orgel kunnen genieten, maar ik kan me er nu een goed ‘beeld’ van vormen. Het lied zelf is voor mij niet zo bekend, maar de variaties zijn niet minder boeiend. Wat opvalt is de rust waarin het wordt gespeeld.

Bert Kruis is een naam die je niet heel veel ziet verschijnen op de concertagenda’s. Toch jammer als je deze bewerking beluistert. Prachtig ingespeeld op de tekst die je goed terughoort in de variaties maar ook in de Finale en natuurlijk het koraal.

Er zijn al vele bewerkingen, toccata’s en wat er meer zij verschenen van het lied "Ere zij aan God de Vader". Minne voegt hier een mooie fantasie aan toe, al moet ik wel zeggen dat hij niet echt anders dan anders is. Wel hoor je de echte Veldman-kenmerken terug. De melodie heeft een goede hoofdrol en wordt op een beheerste manier omspeeld. Ook de tekst krijgt zeker de kans om goed tot zijn recht te komen, en is het niet alleen juichen maar ook beheerst de melodie spelen.

De meeste nummers van deze cd zijn opgenomen op het mooie Knol-orgel in Hasselt, en van deze vijf kan ik intens genieten, of dat aan het orgel ligt of aan de bewerkingen of misschien aan de stemming van Minne tijdens de opname… ik weet het niet, maar genieten is het zeker. Psalm 85 is een schitterende opname die met een enorm gevoel voor emotie en beleving wordt neergezet. Nu is Hasselt natuurlijk bij uitstek een orgel hiervoor. Smekend, en vol emotie wordt vers 3 van de Psalm vertolkt door Minne. Mij bezorgt het elke keer weer kippenvel! De overgang naar vers 4 bereidt je voor op een geweldige finale: dan wordt gena en waarheid BLIJ ontmoet…dan spruit de trouw uit d’aarde blij omhoog… Dan zal de HEER' ons 't goede weer doen zien; Dan zal ons 't land zijn volle garven bien Gerechtigheid gaat voor Zijn aangezicht Hij zet z' alom, waar Hij Zijn treden richt. Een dubbel compliment waard voor deze geweldige bewerking van deze Psalm!!

Ook de Psalm die op deze volgt krijgt een prachtige Minne Veldman-bewerking, en is minstens net zo mooi en goed als het vorige nummer. Al gebruikt Minne hier weer een andere benadering die perfect aansluit bij de inhoud van deze Psalm. Wel valt me op dat ook tijdens deze opnamen enkele storende geluiden zijn. Ook tijdens deze bewerking wordt in zowel het trio als in de toccata de tekst als leidraad genomen voor het uitwerken van de Psalm. Het juichende tweede gedeelte van de Psalm krijgt dan ook waar het recht op heeft: een juichend vol werk eindigend in een mooi vol koraal! Dit zijn de koraalbewerkingen waar ik wel een cd vol van zou willen hebben, zoveel diepte en inhoud op een geweldige manier vol beleving weergegeven.

Een rustige meditatie als overgang naar twee geweldige slotstukken. De meditatie komt in Hasselt goed uit de verf, mooie gedragen registratie en op een keurige rustige manier gespeeld door Minne. De laatste twee nummers zou ik graag nog een keer vanuit Kampen willen horen. Niet om Hasselt te kort te doen, want ook daar kan Minne er wel mee overweg. Psalm 146 van Jan Zwart is een geweldig stuk wat technisch op een bijzonder keurige manier wordt gespeeld door Minne. Soms een beetje te goed, het orgel mag het best wel eens uitbeven!! Al is dat ook weer een techniek die ik niet direct bij Minne vind passen. De registranten hebben hun handen vol gehad lijkt me. Echt een nummer om een paar keer achter elkaar te luisteren, muziek van de bovenste plank! Misschien van de zomer in Kampen?

Als laatste nummer de beste wijn van de hele cd. Zonder meer een prachtige koraalfinale die alle facetten van de veelzijdige Minne in zich heeft. Ook een prachtige bewerking om op het orgel in Hasselt te spelen. Ook in deze bewerking ontbreekt de emotie en de beleving niet. De Tekst is ook hierin weer gebruikt als leidraad voor de registratie en bewerking. Zoals dat ook hoort (tenminste dat is mijn mening) in een (koraal-) bewerking van een lied of Psalm. Minne bewijst met deze cd dat hij dit prima beheerst en graag horen we tijdens de concerten en natuurlijk op de volgende cd’s nog meer van zulke bewerkingen! Ook de verschillende gebruikte technieken geven de diversiteit en veelzijdigheid van Minne perfect weer. Vooral de finale aan het slot van dit nummer is gewelig om full-power over je heen te laten komen. Om dan vervolgens met je ogen dicht de nagalm weg te laten ebben.

Kortom een geweldige aanvulling in de rij cd’s van Minne en we hopen dat er van dit soort nog vele mogen volgen. Ook de opname is op wat storende geluidjes na keurig te noemen, direct en niet teveel afstand van het orgel zodat elke aanslag goed is te beluisteren. Verder is de lay-out lekker fris en aantrekkelijk voor de verkoop! En dat is ook niet geheel onbelangrijk als het deel uitmaakt van je broodwinning! Minne ga vooral zo door, dan kunnen wij nog meer genieten.