Kampen181020_02.jpg

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met de maandelijkse nieuwsbrief
Gebruiksvoorwaarden

Inhoud winkelwagen

Winkelwagen is leeg.

Recensie orgelconcert Bovenkerk Kampen 26 juli 2007

Gerrit Jonkers schreef onderstaande recensie van het orgelconcert door Minne Veldman in de Sint Nicolaas- of Bovenkerk te Kampen op donderdag 26 juli 2007.

Donderdag 26 juli 2007 was het de beurt aan Minne Veldman voor het vierde orgelconcert in de serie "Jan Zwart (1877-1937) en tijdgenoten" in de Bovenkerk te Kampen. Voor Veldman een droom die was uitgekomen om mee te werken aan deze concertserie in deze kerk. Dit concert werd gegeven op het wereldbekende Hinsz-orgel. Degenen die deze avond aanwezig waren kunnen terugzien op een prachtige muzikale orgelavond.

Veldman opende het concert met de bekende Toccata Psalm 146 van Jan Zwart. Dit werk werd enthousiast gespeeld en afgesloten met een krachtig koraal. Hierop volgend kwam het prachtige Orgellied "Neem Heer mijn beide handen", wederom van Jan Zwart. De registratie, in het bijzonder bij de inzet van dit werk, was goed gevonden. We hoorden hier diverse 8-voet stemmen van het bovenwerk en in de melodie de mooie Gedackt-quint 3' van het rugwerk.

Hierna kon men genieten van de Fuga uit Fantasie über den Choral "Wachet auf, ruft uns die Stimme" van Max Reger. Deze fuga kwam in een vlot tempo naar voren en werd met het geweldige koraal afgesloten. Dit werk van Reger was één van de (vele) hoogtepunten van de avond.

Na dit geweldig slot van Reger kwam Sigfrid Karg-Elert aan de beurt. Een tijdgenoot van Reger, die vele orgelwerken heeft geschreven. Veldman speelde een tweetal "Choral-Improvisationen" getiteld: "Aus tiefer Not schrei ich zu dir" en een Trio over "Straf mich nicht in deinem Zorn". Bij deze twee stukken werden we getrakteerd op de prachtige Dulciaan van het borstwerk en ook de bekende Speelfluit 3’ van het bovenwerk die het orgel rijk is.

Hierna vervolgde Minne zijn orgelbespeling met Moderato e maestoso, de onvoltooide orgelsonate, wederom van Jan Zwart. Deze muziek - die niet zo vaak wordt uitgevoerd - kwam prachtig uit de verf. Vooral het thema van dit werk met de daarbij gekozen registratie was erg mooi.

Vervolgens werden het Allegretto graziozo van Berthold Tours en de Toccata, opus 115 van Jacobus Bonset uitgevoerd. In het werk van Tours kon men genieten – hoe kan het ook anders in Kampen - van de befaamde Voxhumana 8’ van het bovenwerk. De genoemde toccata, die niet de makkelijkste is, kwam goed naar voren en was zeker een van de hoogtepunten van de avond. In dit meesterwerk werd men getrakteerd op een gevarieerd aantal registratiemogelijkheden. We hoorden de Trompetten van hoofd- en bovenwerk, de Dulciaan van het borstwerk, de Fluiten 8'-4'-2' van het rugwerk, de 1' van rugwerk en bovenwerk en ter afsluiting het volle werk. Top!!

Daarna kwam een tweetal Franse componisten aan bod. Eerst het Allegro vivace uit Symphony 1, opus 14 van Louis Victor Jules Vierne, gevolgd door de Final uit Sept Pièces, opus 27 van Marcel Dupré. In het werk van Vierne kwam een aantal verassende dingen naar voren, zoals in het middendeel de afwisseling van de Fagot en de Gedackt-Quint. Ook bij de genoemde Finale was het genieten geblazen. Wat opviel was dat de Franse orgelmuziek goed tot zijn recht kan komen op het Kamper hoofdorgel!

Toen was het tijd voor het slotstuk van de avond: Koraalfinale over Psalm 71 van de concertgever zelf. Dit werk is opgebouwd uit een trio en koraalbewerking, en een fugato - finale over twee verzen uit genoemde psalm. Vooral in het trio kwam de Voxhumana van het bovenwerk erg mooi uit en de Sesquialter van het rugwerk gebruikte Veldman in de koraalbewerking waarna de Finale eindigde met het volle werk. Dit slotwerk is trouwens ook te beluisteren op de cd die Veldman in Kampen heeft opgenomen.

Al met al heeft men genoten van de vele muzikale hoogtepunten die deze avond gehoord zijn. Wat opviel was dat er werken zijn gespeeld die men niet vaak tegenkomt op concerten. Veldman kwam na gelang de avond vorderde, steeds meer "in het orgel" en heeft hierdoor als 27-jarige organist zeker een prestatie neergezet op dit schitterende instrument. De vele voorbereiding en studie voor deze avond zijn zeker beloond. Ook de beide registranten moeten hierbij worden genoemd. Zij hebben zeer verdienstelijk hun taak uitgevoerd en zijn vooral bij de Franse orgelwerken zeer zorgvuldig te werk gegaan. We hopen Veldman in een volgende concertserie zeker nog eens te mogen ontmoeten in deze mooie kerk van Kampen.