Kampen181020_01.jpg

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met de maandelijkse nieuwsbrief
Gebruiksvoorwaarden

Inhoud winkelwagen

Winkelwagen is leeg.

Recensie orgelconcert Alkmaar 9 juni 2006

Recensie van het orgelconcert door Minne Veldman in Orgelzaal Booy te Alkmaar op vrijdag 9 juni 2006.

Hij is de jongste organist, die bij Booy concerteert, Minne Veldman met zijn 26 jaar! En het was na zijn introductie in het vorige seizoen de tweede keer, op vrijdagavond 9 juni, dat wij hem aan het Daalmeerpad mochten ontmoeten. Maar hij beheerst het machtige Pels-orgel alsof hij er dagelijks de toetsen indrukt.

Een nog jonger schoonzusje, Willeke Kaptein, was erbij om te helpen registreren. Wat een technische precisie, wat een mooie keuze van de registers. Onder de handen van Minne liet het orgel zich van zijn mooiste kant horen, beheerst, krachtig, melodieus.

Meteen al bij de opening met Asma's bewerking van Psalm 72 vers 10 voelden we aan, dat dit een bijzondere avond zou worden. Bij de slotmaten waanden we ons in "Kathedraal Booy". Wie Asma met gevoel weet te brengen, toont aan, dat zijn muziek nog springlevend is. Minne lukte dat.

Een tweede hoogtepunt mag gerust het verrassende "Recessional" (1966) van 'Welshman' William Mathias (1934-1992) worden genoemd. Moderne, meer eigentijdse orgelmuziek mag best vaker klinken bij Booy, als het zo spannend en mysterieus wordt uitgevoerd. Vermoedens van bekende kerkliederen werden opgewekt, die je diep een donker doolhof van onbekende muziek leken in te trekken, maar waar je plots even verrassend weer uitstapte via transparante harmonieën. Prachtig.

Na de pauze bleek ons nog zo'n moderne verrassing te worden bereid met de Toccata opus 115 van de Amsterdamse organist en componist Jacobus Bonset (1880-1959). Een stuk vol met scherzo-passages, soms messcherp snijdend door de ruimte met een felle hobo, dan weer donker mompelend in de bassen. Waarom hoorden we dit boeiende stuk niet eerder ?

De eigen composities van Veldman vormden etalages van zijn inspiratie en technisch meesterschap. Het Trio en koraal over "Aan U behoort, o Heer der heren" klonk als een introvert en fijnzinnig miniatuur, de schoonheid van het kleine gebaar. De Fantasie over Psalm 103:9, "Maar 's Heren gunst zal over die hem vrezen", groeide uit naar een machtige, juichende climax. Zo ook de Koraalfinale over Psalm 71:12,17.

De ontlading bij het publiek over zoveel muzikale bevinding ontlokte Minne nòg een doorwrochte Fantasie als toegift: "Looft God, looft Zijn Naam alom". Waarmee hij maar zeggen wilde, waar hij de eer van het gulle applaus wilde neerleggen. Het siert hem dubbel. We horen hem graag nog een volgende keer!